Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2024

Data kunnen het verschil maken!

Data kunnen het verschil maken!

We zijn in Nederland nogal van het polderen. Maar over sommige zaken zijn we het unaniem met elkaar eens. Zoals verkeersveiligheid, een thema dat ons allemaal raakt. Dat we het met z’n allen heel belangrijk vinden, betekent niet dat we het dan ook automatisch goed voor elkaar hebben. Nog altijd komen gemiddeld bijna twee mensen per dag in het verkeer om het leven. En het aantal ernstig gewonden blijft verontrustend hoog. Tot nu toe is het niet gelukt om dat te doorbreken. Daar maken we ons bij de ANWB grote zorgen over.

Verder lezen

Zijn we #klaarvoordetoekomst?

Zijn we #klaarvoordetoekomst?

Als je ergens klaar voor bent, dan ben je voorbereid, dan weet je wat er op je af komt en wat je te doen staat. Ik ben nog maar net begonnen bij SWOV en ik weet al wat mij te doen staat. Met SWOV bijdragen aan een halvering van het aantal verkeersslachtoffers in acht jaar.

Verder lezen

Gedrag succesvol beïnvloeden heeft baat bij ‘lange adem’

Gedrag succesvol beïnvloeden heeft baat bij ‘lange adem’

Een ongeluk kan in een klein hoekje zitten. Zo vonden wij in één van onze projecten dat de hoek waarin een verkeerslicht voor fietsers stond, bijdroeg aan verkeersonveilig gedrag van fietsers. Voor fietsers die via een tunnel het kruispunt naderden, was het verkeerslicht vanuit de tunnel namelijk al zichtbaar. Op camerabeelden was te zien dat dit fietsers verleidde een tandje bij te zetten om groenlicht te halen. Hierdoor hadden zij te weinig aandacht voor fietsers op het te kruisen fietspad vlak voor het verkeerslicht, met (bijna) botsingen tot gevolg. Het groene licht is in dit geval een sterke cue voor ons onderbewuste, die automatisch leidt tot het ongewenste gedrag.

Verder lezen

Kijkdooseffect

Kijkdooseffect

De toekomst vraagt nu om actie. Milieu- en lagesnelheidszones, autoluwe centra, fiets- en monocampagnes, verblijfsgebieden, veilige schoolomgevingen; stuk voor stuk geweldige initiatieven. Maar ze zetten nog te weinig zoden aan de dijk.

Verder lezen

De kracht van samenwerken zit in de verschillen   

De kracht van samenwerken zit in de verschillen   

Als er ergens een risico is op een ongeval, dan is het hoog in de bergen. De lucht is ijl, de kou extreem en het kan plots gaan stormen. Verder kunnen lawines, vallende stenen en (onzichtbare) gletsjerspleten je weg kruisen. Een val, bevriezing of hoogteziekte kunnen je uiteindelijk noodlottig worden. Maar uiteraard is dat niet de bedoeling, elke klimmer wil veilig beneden en weer thuis komen. Hoe doe je dat?

Verder lezen

Terug naar boven