Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mark Harbers sprak de zaal tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in de ochtend van 11 april 2024 toe over verkeersveiligheid. “46 jaar geleden vond op 19 april het eerste Nationaal Verkeersveiligheidscongres plaats – op mijn negende verjaardag. Daar weet ik eerlijk gezegd niet zo heel veel meer van, er is een foto waarop ik achter een grote taart zit.”, vertelde Harbers. “Ik stond toen helemaal niet stil bij verkeersveiligheid. Mijn ouders wel, die leerden me dat je op de stoep moest blijven en links en rechts moest kijken voordat je overstak.” En dat moest ook wel, want het verkeer was in 1978 nog gevaarlijker dan nu, zeker voor kinderen.
'Gevaarherkenningstraining Blikveld' wint de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2024
'Gevaarherkenningstraining Blikveld' van TeamAlert won op 11 april 2024 na een publieksstemming de Nationale Verkeersveiligheidsprijs op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in Zwolle. Het was lange tijd spannend wie er ging winnen, de stemmen gingen redelijk gelijk op, maar aan het einde van de middag kwam het initiatief van TeamAlert met maar liefst 45% van de stemmen als winnaar uit de bus!
Nieuwe podcastserie opmaat naar congres
Nieuw dit jaar is de podcastserie In tandemgesprekken naar meer verkeersveiligheid. Deze podcast is een opmaat naar het congres, om alvast te praten over 4 belangrijke thema's: handhaving, de veilige schoolomgeving, afleiding in het verkeer en de oudere fietser. Het biedt een informatieve inkijk in de uitdagingen rondom verkeersveiligheid. Alle vier de afleveringen zijn inmiddels gepubliceerd.
CrashR: Een innovatieve stap in de situatieschets van ongevallen
In de voortdurende strijd voor verkeersveiligheid hebben de Nationale politie, het Verbond van Verzekeraars en VIA Software 12 jaar geleden hun krachten gebundeld in het STAR-initiatief. Dit initiatief, een levendig voorbeeld van tandem samenwerking, benadrukt de kracht van synergie, waarbij elke partij zijn eigen expertise en middelen inzet om één gezamenlijk doel te bereiken: het verbeteren van verkeersveiligheid door middel van een efficiëntere ongevallenregistratie voor betrouwbare analyses op nationaal, regionaal en lokaal niveau.
Omdraaien voorrang leidt tot veiligheidswinst voor fietsers
Soms moet je iets proberen wat eigenlijk niet kan, om erachter te komen dat het toch beter werkt. Dat vond ook de gemeente Amsterdam. Zij constateerde dat sommige kruispunten in Amsterdam niet logisch zijn ingericht voor fietsers en dat de voorrangssituatie op die fietspaden tot onveilige situaties kunnen leiden.