'In #tandem naar meer verkeersveiligheid', het thema van het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2024, vind je volop terug in het programma van de dag dat je hieronder vindt.
Zie je het icoon 'meerdere sprekers' staan of de titel 'Kennissessies'? Klik dan op de titel om het programmaonderdeel uit te klappen en alles deelsessies te bekijken die eronder vallen.
Home » Programma
Programma
Zoeken op trefwoord
- TijdTitelSprekerLocatie
- 08:30 - 09:30Inloop 20240411
We serveren vanaf half negen al de koffie en thee met wat lekkers. Zodat je op tijd bent voor het plenaire (openings)programma en al kunt bijpraten met de andere bezoekers.
- 09:30 - 09:40Opening dagvoorzitter20240411
Bram Douwes, die je vandaag door het plenaire programma begeleidt, heet je om half tien van harte welkom!
- 09:40 - 10:15Keynote Dirkje van der Ven - Gedragsverandering: waarmee bereik je de grootste impact?20240411
Of het nu gaat om infrastructurele oplossingen, campagnes, beleidswijzigingen, innovaties of educatie, vrijwel iedere verkeersveiligheidsmaatregel heeft hetzelfde doel: gedragsverandering. Alle beetjes helpen, maar waarmee bereik je nu het grootste resultaat? De ambitie in ons vak is torenhoog: we gaan massaal voor nul verkeersslachtoffers. Dat betekent dat het tijd is om de volgende stap te zetten in hoe we als vakgebied naar gedragsverandering kijken. Verkeersveilig gedrag hangt namelijk af van veel meer dan alleen onze wens om veilig thuis te komen. Het gaat over talloze automatische, onbewuste factoren, die soms lijnrecht tegenover onze bewuste intenties staan. Over hoe we reageren op onze omgeving en hoe diezelfde omgeving op ons reageert.
Gedragsexpert Dirkje van der Ven vertelt op 11 april 2024 over de veranderende blik op verkeersveiligheid en gedrag, nieuwe inzichten uit de gedragswetenschap en over hoe we met kleine veranderingen in onze aanpak de impact op verkeersveilig gedrag enorm kunnen vergroten
Door Dirkje van der Ven
- 10:15 - 10:45Openingswoord van Minister van Infrastructuur & Waterstaat20240411
- 10:45 - 11:00Korte break 20240411
Na de plenaire opening even een kort moment voor koffie, even de mobiel checken en te bepalen naar welke keuzesessie je gaat.
- 11:00 - 12:00KEUZERONDE 120240411
- 11:00 - 12:00Kennissessies - Innovaties aan de fiets (klap uit ⇓) Meerdere sprekersProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
- De meest impactvolle fietsveiligheidsinnovaties: inspiratie voor verdere ontwikkelingProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, gemeenten, provincies
De meest impactvolle, creatieve en veelbelovende fietsveiligheidsinnovaties, op basis van recente onderzoeken: inspiratie voor verdere ontwikkeling.
Door Alex van Gent
- Rijbeleving van een elektrische kanteldriewielerProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
Hoe wordt het rijden op een elektrische kanteldriewieler (een fiets met twee voorwielen) ervaren door oudere fietsers?
Door Agnieszka Stelling
- De ontwikkeling van een elektrische kanteldriewielerOnderzoekers 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers
De elektrische driewieler (Tilting Bike) biedt kansen aan senior fietsers die “af” dreigen te stappen, maar zeker ook aan andere fietsers.
Door Sipke van der Meulen, Piet Noordzij
- 11:00 - 12:00Workshop - De gebiedsontsluitingsweg 60 km/uur: vloek of zegen?Wegbeheerders 20240411beleidsmakers, wegbeheerders
Discussieer mee over dit controversiële nieuwe wegtype.
Door Patrick Broeren, Jeroen Boogers
- 11:00 - 12:00Kennissessies - Onder invloed (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Verkeersslachtoffers onder invloed: de invloed van de SEHOnderzoekers 20240411beleidsmakers, onderzoekers
Wat weten we via de Spoedeisende hulp al van verkeersslachtoffers die onder invloed waren? En hoe komen we meer te weten?
Door Susanne Nijman
- Daar kun je mee thuiskomen: het optimaal benutten van onderzoeksdataAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, onderzoekersbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Grootschalig vragenlijst onderzoek geeft ons nieuwe inzichten in risicogedrag op landelijk, maar ook provinciaal niveau. Wat laat het ons nu al zien en wat kan het jou nog meer laten zien? Leer meer over het optimaal benutten van de data uit het onderzoek naar de risico-indicator veilige verkeersdeelnemers.
Door Lysanne de Gijt
- Eerst een plan, dan pas naar de vrijmiboProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekersbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureausbeleidsmakers, gemeenten, provincies
Brainstorm: Wat hebben werkgevers en jongeren nodig in hun ‘toolbox’ om rijden onder invloed van alcohol te verminderen?
- 11:00 - 12:00Kennissessies - Gedragsbeïnvloeding (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Gedragsverandering in het verkeer door campagneteam Maak een punt van nulGemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
In deze geslaagde pilot zijn wetenschappelijke gedragstechnieken ingezet om met een ‘campagneteam 2.0’ mensen hun eigen gedrag in het verkeer te helpen veranderen.
Door Marieke van Daal
- Verkeersveiligheid, koppie der bij!Gemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
Psychologen aan het woord over hoe in Nederland de verkeersongevallentrend gebroken kan worden; van theorie naar effectieve toepassing in praktijk.
- 11:00 - 12:00Workshop - Risicogestuurd werken: verkeersveiligheidsdata en de SPI-monitor helpen je op weg!Adviesbureaus 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Risicogestuurd werken? Leer over beschikbare data, de SPI-monitor en praktijkervaringen. Ga zelf aan de slag en stel je vragen.
Door Charlotte Bax, Paul Schepers, Tom Seising, Elke Helmus
- 11:00 - 12:00Kennissessies - VRI Kruispunten (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Datagedreven veiligheidsrisico bij geregelde kruispunten Provincies 20240411wegbeheerders, gemeenten, provincies
Er gebeuren relatief veel ongevallen op geregelde kruispunten van gebiedsontsluitingswegen. Als gebiedsontsluitingswegen een geloofwaardige limiet moet hebben, dan is het logisch dat ook de verkeerslichtenregeling geloofwaardig moet zijn. En de data daarvoor... die zijn er al. Maatregelen zijn goedkoop, snel en makkelijk te nemen. En het effect kan ook weer snel aangetoond worden.
Door Hendi de Greef
- Bevorderen van veiligheid VRI kruispunten bibeko voor fietsers en voetgangersProvincies 20240411wegbeheerders, gemeenten, provincies
Welke generieke maatregelen maken VRI kruispunten bibeko veiliger voor fietsers en voetgangers? SWOV onderzocht ca. 16 locaties in 6 gemeenten.
Door Gert-Jan Wijlhuizen
- Aanpassing voorrang op fiets-fietskruispuntenGemeenten 20240411wegbeheerders, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten
Wat is het effect van het omdraaien van de voorrang op fiets-fietskruispunten bij verkeerslichten? Dat hebben we onderzocht!
Door Hans Godefrooij, Naomy gutierrez
- 11:00 - 12:00Kennissessies - LEV's en snelle fietsen (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Publiek-privaat: veilig bezorgen is een gezamenlijke taakAdviesbureaus 20240411onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Vanuit eigen kracht samenwerken aan de verkeersveiligheid van bezorgers. TeamAlert, gemeente Rotterdam en Thuisbezorgd.nl vertellen hoe je dat doet.
Door Lennert Kuip, Eva Huis in 't Veld, Suzanne van der Geest
- Proef ontheffing speedpedelec: keuzevrijheid gebruik rijbaan of fietspadAdviesbureaus 20240411onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Met proef het speedpedelec-gebruik stimuleren als duurzame mobiliteitsoplossing, terwijl het verkeersveiligsgevoel van alle fietspadgebruikers gelijk blijft of zelfs licht verbetert.
Door Erik Groot Karsijn
- Lichte Elektrische Voertuigen; een zegen of een zorg?Provincies 20240411onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureausbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
In deze workshop bekijken we vanuit verschillende perspectieven de dilemma's met betrekking tot lichte elektrische voertuigen in ons verkeerssysteem.
Door Maartje de Goede
- 11:00 - 12:00Kennissessies - Wegontwerp autosnelwegen (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Effectiviteit veiligheidszone(s) op autosnelwegenWegbeheerders 20240411beleidsmakers, wegbeheerders
De verkeersveiligheidseffecten van (te) krappe veiligheidszones langs autosnelwegen, als versobering van het dwarsprofiel, worden inzichtelijk gemaakt.
Door Hans Drolenga, Jurgen Koppen
- Tapers: het einde in zicht voor een ongeliefde markeringsoplossing?Wegbeheerders 20240411beleidsmakers, wegbeheerders
Tapersamenvoegingen op autosnelwegen. Wij dagen uit: wanneer wel en wanneer absoluut niet?
Door Willem-Jan Gieszen
- 12:05 - 13:05KEUZERONDE 220240411
- 12:05 - 13:05Workshop - Ontwikkeling & evaluatie van de gevaarherkenningstraining ‘Blikveld’Onderzoekers 20240411beleidsmakers, onderzoekers
In onze workshop ervaar je de gevaarherkenningtraining voor jongeren genaamd Blikveld, hoe deze is ontwikkeld en of deze werkt.
Door Gea-Marit Dekker, Sander van der Kint
- 12:05 - 13:05Workshop - 30 of 50 km/u? Voorbij de polarisatieGemeenten 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten
Wanneer is een 50-weg veilig en welke inrichtingskenmerken passen bij een geloofwaardige 30-weg? Hoe brengen we ideeën bij elkaar? Denk mee.
Door Sören Blankers, Hessel de Jong
- 12:05 - 13:05Carrousel - ADAS (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Aspecten van rijgeschiktheid en hun relatieve impact op verkeersveiligheidOnderzoekers 20240411beleidsmakers, onderzoekers
Rijgeschiktheid wordt bepaald door diverse aspecten. We evalueren welke dat zijn, en wat hun relatieve impact is op verkeersveiligheid.
Door Ksander de Winkel
- Rijhulpsystemen, vertrouw jij ze?Beleidsmakers 20240411beleidsmakers, onderzoekersbeleidsmakers
Rijhulpsystemen in auto's zijn ontworpen om de bestuurder te helpen bij het rijden en kunnen verschillende functies hebben, zoals automatisch remmen, rijstrookassistentie en adaptieve cruisecontrol. Hoewel deze systemen de veiligheid verbeteren, brengen ze (tot op heden) ook bepaalde risico's met zich mee die volgens de ANWB onvoldoende aandacht krijgen.
Door Stefan Westerman
- ADAS verder verzilverd: van slimme systemen naar veilig(er) gebruikOnderzoekers 20240411beleidsmakers, onderzoekersbeleidsmakersbeleidsmakers, onderzoekers
Rijhulpsystemen zijn pas echt effectief bij veilig en juist gebruik. Welke kennis is er al en hoe kunnen we dat verder verzilveren?
Door Floske Weehuizen
- 12:05 - 13:05Kennissessie - Slachtoffergegevens (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Ambulancedata, eindelijk! Wat voegen SEH-data naar nog aan toe?Provincies 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies
Ambulancedata en SEH-data, ontsloten in de Monitor Verkeersslachtoffers (MOVE). We delen eerste resultaten én schetsen de toekomst.
Door Susanne Nijman
- Verkeersgewonden en wat diverse bronnen ons daarover lerenAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Kom alles te weten over omvang en aard van verkeersgewonden op basis van medische bronnen en krijg een completer beeld.
Door Susanne Nijman, Letty Aarts, Mariska de Jongh
- 12:05 - 13:05Carrousel - Gedragsinterventies (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Gestopt voor rood teller20240411
In samenwerking met Gemeente Amsterdam en D&B is het ons gelukt om bijna 20% meer fietsers te laten stoppen voor rood licht.
Door Ron Ghijssen
- Wat beweegt jonge scooterrijders bij het afslaan?Provincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
Een gedragsonderzoek naar opletten in het verkeer. Onze gedragsanalyse laat zien waarom jonge scooterrijders vaak in botsing komen met auto’s, met een doorkijk naar geschikte interventies.
Door Marjolein Versteeg, Michiel Schepens
- Effectieve gedragsverandering in het verkeer ontrafeldProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesgemeenten, provincies
Wil jij weten hoe je effectief gedragspsychologie inzet om veilig gedrag in het verkeer te stimuleren? Kom dan naar deze talk. Aan de hand van een succescase in gemeente Nijmegen leer je hoe je succesvol psychologie inzet voor gedragsverandering.
Door Diede Vendrig
- Snelheidsinterventies bebouwde komProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesgemeenten, provincies
Vanuit onderzoek over de oorzaken van te snel rijden in bibeko met design thinking, naar interventies gericht op specifieke groepen overtreders.
Door Cecile Collast
- Terugdringen Wildaanrijdingen VeluweProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesgemeenten, provinciesgemeenten, provincies
In samenwerking met Provincie Gelderland en D&B is een interventiestrategie inclusief aanpak ontwikkeld om wildaanrijdingen terug te dringen op de Veluwe.
Door Erik Fikkert, Ron Ghijssen, Lysanne de Gijt
- 12:05 - 13:05Kennissessies - Fietshelm (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Jongeren aan de fietshelm?Provincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
In 2050 kiezen jongeren massaal voor het dragen van de fietshelm: toekomstmuziek of utopie?
Door Nihat Erzincanli, Sjoerd van Halem
- Doe mij maar zo’n blauwe!Provincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, provincies
Hoe help je in één maand 15.000 fietsers aan een fietshelm? ANWB deelt tops en flops van de fietshelmencampagne uit 2023.
Door Suzanne Buijtelaar
- Strategie promoten vrijwillig gebruik fietshelmProvincies 20240411beleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, provincies
We laten je zien wat de motivaties en belemmeringen zijn voor gebruik van de fietshelm door 'gewone' fietsers en hoe we op basis van gedragsinzichten weerstand kunnen doorbreken.
Door Herman Taal
- 12:05 - 13:05Kennissessies - Kosten van verkeersonveiligheid (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Slachtoffer- en kostenbesparing door investeringsimpuls infrastructuur20240411
Met de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid heeft de Rijksoverheid financiën beschikbaar gesteld voor cofinanciering van infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen. SWOV heeft de verkeersveiligheidseffecten geschat en afgezet tegen de kosten.
Door Gert-Jan Wijlhuizen
- Trendbreuk in hoeveelheid verkeersslachtoffers op N-wegenProvincies 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, provincies
In deze bijdrage beschrijven we de verkeersveiligheidsproblematiek op N-wegen, welke maatregelen er mogelijk zijn, wat de kosten voor realisatie hiervan zijn en welke baten (besparing in verkeersslachtoffers) te verwachten zijn.
Door Hans Drolenga, Zoe Jonker, Vincent Botman
- Wat kosten verkeersongevallen de maatschappij?Onderzoekers 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers
Verkeersongevallen kosten jaarlijks ongeveer 30 miljard euro. Wat betekent dit bedrag en waarom is inzicht in deze kosten belangrijk voor de verkeerveiligheid?
Door Martijn van der Horst, Wim Wijnen
- 12:05 - 13:05Kennissessies - In tandem: samenwerking (klap uit) Meerdere sprekers20240411
- Handvatten om Doortrappen ook te laten slagen in jouw regio20240411
Gerard Prins (Fietsersbond) en Evelien Karrenbelt (kwartiermaker, Provincie Fryslân) nemen je mee in hun successen en leermomenten met Doortrappen. In Fryslân is gewerkt met een jaarcyclus. De jaarcyclus geeft structuur, focus op het einddoel en bovenal plezier.
Door Evelien Karrenbelt, Gerard Prins
- Bewonersparticipatie en de risicogestuurde aanpak in de praktijkGemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
Wij vertellen hoe de uitkomsten van bewonersparticipatie aansluiten bij onze risicoanalyse en hoe deze twee elkaar versterken in het uitvoeringsprogramma.
Door Arnoud van de Vrugt, Jeanine Storm
- Expertteam Noord-Brabant: partners die elkaar helpenWegbeheerders 20240411beleidsmakers, gemeentenbeleidsmakers, wegbeheerders
Een gezamenlijke ambitie vraagt om een gezamenlijke inspanning; en echte partners helpen, zo doen we dat in Brabant.
Door Marc Schenk
- 13:05 - 13:55Lunch 20240411
- 13:55 - 14:25Keynote - NVVC CollegeTour20240411
Na de lunch koppelen we jarenlange ervaring aan jeugdige nieuwsgierigheid in de NVVC College Tour. Onder leiding van dagvoorzitter Bram Douwes gaan studerende en werkende jongeren in gesprek met twee seniors uit de sector. Twee heren die binnenkort van een welverdiend pensioen gaan genieten en heel graag nog één keer hun jarenlange ervaring én heldere visie met ons als vakgenoten delen. De tandem, bestaande uit Henk Stipdonk (directeur van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid) en Sipke van der Meulen (senior regisseur verkeersveiligheid Provincie Fryslân), gaat in gesprek met de nieuwe generatie. Luisteren is leerzaam, zelf vragen stellen mag ook uiteraard. Ben je jonger dan 25 en wil je jouw vraag aan bod laten komen? Stuur vandaag nog je vraag in naar info@nvvc-congres.nl.
Door Sipke van der Meulen, Henk Stipdonk
- 14:30 - 15:30KEUZERONDE 320240411
- 14:30 - 15:30Workshop - Verdere toepassing systeemdenken voor meer verkeersveiligheidHandhavers 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus, handhavers
Hoe kunnen we de verkeersveiligheid verder systematisch verbeteren? Kom samen met anderen in discussie aan de hand van internationale inzichten.
Door Letty Aarts, Henk Stipdonk, Govert Schermers
- 14:30 - 15:30GameChanger Workshop - Cannabis en jongerenAdviesbureaus 20240411gemeenten, provincies, adviesbureaus
Speel een innovatieve game gericht op het voorkomen van cannabisgebruik en ontdek praktische inzichten uit onze aanpak voor rijden onder invloed.
Door Benthe Schuurman
- 14:30 - 15:30Carrousel - Data: risicogestuurde aanpak (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Invloed van snelheidsremmers op snelheid in 30 km/u-gebiedenGemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
Welke invloed hebben snelheidsremmers (drempels, plateau’s) op de gereden snelheid en aantal ongevallen in 30 km/u-gebieden?
Door Hans Drolenga
- Verkeersveiligheidsdata: een blijvertje!Gemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
In het (risicogestuurde) verkeerveiligheidsbeleid gaan data een steeds grotere rol spelen. De Taskforce richt een datahuishouding in, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Door Henk Schravemade, Bob van der Meer
- Betere risico-analyses als je weet hoe druk het isGemeenten 20240411beleidsmakers, gemeenten
Ontdek welk effect verschillende factoren (denk aan snelheid, intensiteit en weginrichting) op elkaar hebben en op de verkeersveiligheid.
Door Martijn Koole, Paul Schepers, Richard van der Werken
- Locaties met risicovolle voorvallen in beeld met rijgedragsdataProvincies 20240411beleidsmakers, gemeentenwegbeheerders, gemeenten, provincies
De webtool ANWB Verkenner Verkeersveiligheidsdata brengt locaties met risicovolle voorvallen in beeld. Zo verbeteren we risico-gestuurd de verkeersveiligheid door inzicht in het rijgedrag van automobilisten. Hoe werkt dat? We laten het zien!
Door Menno Mimpen
- 14:30 - 15:30Kennissessies - Aanpak normoverschrijdend gedrag (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- De juiste flitser op de juiste plek20240411
Het OM heeft steeds meer digitale handhavingsmiddelen beschikbaar: vaste flitspalen, flexflitsers en focusflitsers. Hoe zorgen we er samen voor dat deze een zo groot mogelijke bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren?
Door Jan Willem Brouwers, Daan Snellink
- De CBR-cursusHandhavers 20240411beleidsmakers, gemeenten, provincies, handhavers
Trainers die de educatieve maatregelen voor het CBR uitvoeren komen veel overtreders tegen. Wat valt hen op? Hoor hun ervaringen.
Door Robert Mazier, Marian de Kort
- Samen tegen normvervaging in het verkeerProvincies 20240411beleidsmakers, gemeenten, provincies, handhaversbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten, provincies
In de strijd tegen ‘verkeersaso’s’ onderzoeken we hoe normvervaging en normoverschrijdend gedrag in het verkeer aangepakt kunnen worden.
Door Esmee van Selst
- 14:30 - 15:30Carrousel - Fietsinfra: risicogestuurde aanpak (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Prioritering van infrastructurele fietsveiligheidsprojecten20240411
Welke infrastructuurmaatregelen zijn het meest kosteneffectief om de fietsveiligheid te verbeteren?
Door Ramon Anbeek, Bas Posner, Robert Coffeng, Wiesje Hofstede
- Turborotonde Roosendaal in detail geanalyseerdAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Veel ongevallen met fietsers geeft de turborotonde in Roosendaal een negatief imago, terwijl de verkeersprestatie achterblijft met wachtrijen tot gevolg.
Door Dirk de Baan
- De veiligheid van de fietser in beeld door slimme fietstoepassingenAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureaus
In deze workshop gaan we in op verschillende Bicycle & ITS-toepassingen die de veiligheid van de fietser in beeld brengen.
- Versneld toekomstbestendig maken fietsnetwerk provincie UtrechtProvincies 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureausbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies
Workshop over het versneld toekomstbestendig maken van je fietsnetwerk; met als voorbeeld de praktische, efficiënte en data-gedreven aanpak van provincie Utrecht en Arcadis
Door Marloes Scholman
- Fietsveiligheid meten met CycleRAPAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureausbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten, provincies, adviesbureaus
Proactief de fietsveiligheid van je netwerk verbeteren? CycleRAP brengt het ongevalsrisco in kaart en geeft suggesties voor maatregelen.
Door Roxy Tacq, Monica Olyslagers
- 14:30 - 15:30Carrousel - Verkeersveiligheid op weg naar school of sport (klap uit) Meerdere sprekers20240411
- Vanuit intrinsieke motivatie aan de verkeerseducatie!Adviesbureaus 20240411gemeenten, adviesbureaus
In deze paperpresentatie wil de gemeente Hengelo laten zien hoe zij de verkeerseducatie organiseert op alle scholen voor het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs
Door Maurits Westerik
- Veilig naar school en terugGemeenten 20240411gemeenten, adviesbureausbeleidsmakers, onderzoekers, gemeenten
Breda verbetert woon-schoolroutes samen met bedrijfsleven en wetenschap. Door een data-gedreven aanpak worden routes in kaart gebracht en veiliger gemaakt.
Door Martijn Geervliet
- Foto-bingokaart omgeving (basis-)schoolGemeenten 20240411gemeenten, adviesbureausbeleidsmakers, onderzoekers, gemeentenbeleidsmakers, gemeenten
Aanbieden van foto-bingokaarten aan leerlingen van de bovenbouw basisscholen met verkeerssituaties uit de eigen schoolomgeving. Situaties gevonden en allemaal aangekruist? Een volle bingokaart is een vrijkaartje voor het zwembad! Hiermee stimuleren we het lopen/fietsen naar school, inzicht in verkeerssituaties en het sporten/bewegen.
Door Wilma van Dinter, Trudy Wolters
- Verkeersveiligheid rond sportcomplexenGemeenten 20240411gemeenten, adviesbureausbeleidsmakers, onderzoekers, gemeentenbeleidsmakers, gemeentenbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeenten
Wat kan er worden gedaan om de bereikbaarheid van de sportverenigingen voor kinderen veiliger te maken.
Door William Nederpelt
- Hoe ziet een ideale Veilige Schoolomgeving er uit?Adviesbureaus 20240411gemeenten, adviesbureausbeleidsmakers, onderzoekers, gemeentenbeleidsmakers, gemeentenbeleidsmakers, wegbeheerders, gemeentenbeleidsmakers, gemeenten, adviesbureaus
Hoe pakken gemeenten de verkeersveiligheid rondom basisscholen aan? Een aantal stellingen is de basis van een discussie en casusbehandeling.
Door Dave van Bogaert
- 14:30 - 15:30Kennissessies - In tandem: samenwerking (klap uit) Meerdere sprekers20240411
- Hoe gevaarlijk is landbouwverkeer?Handhavers 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus, handhavers
Landbouwverkeer is volgens velen een gevaar op de openbare weg. Maar hoe gevaarlijk is het en wat kunnen we verbeteren.
Door Biem Troost, Hero Dijkema
- De Friese route naar 0 verkeersdoden in 2040Wegbeheerders 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus, handhaversbeleidsmakers, wegbeheerders
0 verkeersdoden in 2040. Laat je meenemen in proces die leidt tot de strategie waarmee dit doel wordt behaald.
Door Djorike Palma
- Op de tandem: samen trap je harder, en door!Wegbeheerders 20240411beleidsmakers, wegbeheerders, onderzoekers, gemeenten, provincies, adviesbureaus, handhaversbeleidsmakers, wegbeheerders
De basis van het programma Doortrappen is samenwerken met allerlei partners om de doelgroep senioren te bereiken. Dit doen wij zowel op landelijk, regionaal als lokaal niveau. Na de start in 2018 en met een bereik in alle provincies, twee vervoerregio’s en 235 gemeenten zijn tal van voorbeelden en onderzoeksdata bekend. Op het NVVC presenteren wij de recente uitkomsten van onderzoek naar samenwerking (Mulier Instituut) én een casus uit Zwolle van VVN, waar de wijkgemeenschap Aa-landen een verrassende samenwerkingspartner bleek te zijn
Door Jan Hommes, Rolf Tonckens
- 14:30 - 15:30Kennissessies - Voetgangers (klap uit ⇓) Meerdere sprekers20240411
- Opfris Voetganger; valpreventie in het verkeer bij 65+Provincies 20240411beleidsmakers, gemeenten, provincies
Een nieuwe interventie van VVN die 65+ voetgangers leert hoe ze langer en veiliger mobiel kunnen blijven in het verkeer.
Door Margot Blaauw
- Ongevallen met voetgangers – Oorzaken en gevolgenOnderzoekers 20240411beleidsmakers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekers
Onderzoek onder slachtoffers van voetgangersongevallen biedt inzicht in oorzaken en gevolgen, ter verbetering van voetgangersveiligheid.
Door Branko Olij, Pablo Nuñez Velasco
- Zebrascan: het belang van goed en veilig overstekenAdviesbureaus 20240411beleidsmakers, gemeenten, provinciesbeleidsmakers, onderzoekersgemeenten, adviesbureaus
In deze sessie vertellen we over de Zebrascan die DTV Consultants voor de gemeente Den Haag heeft uitgevoerd in Segbroek.
Door Kim de Wit
- 15:30 - 15:55Korte break 20240411
Even bijkomen van de sessierondese en (samen met de andere deelnemers) alle informatie op je laten inwerken onder het genot van wat drinken.
- 16:00 - 16:30Uitreiking Nationale Verkeersveiligheidsprijs20240411
We reiken de NVVP 2024 uit! Een belangrijke prijs waarin de organisatie of persoon die een mooi project, een innovatief product of een bijzondere samenwerking tot stand heeft gebracht in het zonnetje wordt gezet. In 2022 won Piet Noordzij de prijs met 'Veilig fietsen voor ouderen'. Wie wint de Nationale Verkeersveiligheidsprijs dit jaar?
Door Gea Hofstede
- 16:30 - 17:30Borrel 20240411
Bespreek het congres na, doe nieuwe contacten op en sluit de dag af met je vakgenoten onder het genot van een drankje en hapje.