Als we kijken naar verkeersveiligheid hebben velen een mening over landbouwverkeer, maar weinig vakgenoten weten hoe het werkelijk zit met wet- en regelgeving voor landbouwverkeer. Dat laatste is niet vreemd, we weten er ook weinig van. Door de kennis hierover te vergroten, ontstaan kansen om in onze veranderende wereld de verkeersveiligheid te verbeteren.
Krachten bundelen voor verkeersveiligheid
Op 11 april is in de Nieuwe Buitensociëteit te Zwolle het tweejaarlijkse Nationaal Verkeersveiligheidcongres. “Het congres helpt om krachten te bundelen om zo een effectieve bijdrage te leveren aan het verbeteren van de verkeersveiligheid”, vertelt werkgroeplid Maura van Strijp (SWOV).
Puzzelstukjes in handen, maar puzzel nog niet gelegd
Gedragswetenschapper Dirkje van der Ven heeft zin in haar keynote die ze mag geven op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres, want: “Samen kunnen we de impact verhogen van iedereen die zich bezighoudt met verkeersveiligheid.”
De fiets zelf zien we nog te snel over het hoofd
'Veilig fietsen voor ouderen' van Piet Noordzij won de Nationale Verkeersveiligheidsprijs tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2022 in Utrecht. Het initiatief is een fiets waarmee je als oudere zittend op je zadel kunt wegrijden en stoppen. Het is pensionado Piet Noordzij gelukt om een prototype-fiets te bouwen met een verlaagd zadel en twee voorwielen, die in bochten kantelen als een tweewieler. Zo blijft de fiets steeds met drie wielen aan de grond, ook bij slecht wegdek. Hoe kijkt Piet terug op het winnen van de prijs?
Prettig verkeer rond school, maar dan anders
Voor veel ouders en kinderen voelt het verkeer rond school onveilig. De oplossing zoeken we dan al snel in fysieke aanpassingen van de schoolomgeving. Toch blijken al die drempels, stoplichten en zebrapaden op zichzelf niet voldoende om het onveilige gevoel weg te nemen. Dat kan ook anders, dankzij de ‘positieve tandem’ van fysieke maatregelen én gedragsinterventies.