'Veilig fietsen voor ouderen' van Piet Noordzij won de Nationale Verkeersveiligheidsprijs tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2022 in Utrecht. Het initiatief is een fiets waarmee je als oudere zittend op je zadel kunt wegrijden en stoppen. Het is pensionado Piet Noordzij gelukt om een prototype-fiets te bouwen met een verlaagd zadel en twee voorwielen, die in bochten kantelen als een tweewieler. Zo blijft de fiets steeds met drie wielen aan de grond, ook bij slecht wegdek. Hoe kijkt Piet terug op het winnen van de prijs?
De laatste kans
“Voor mij betekende de prijs een laatste kans om serieuze belangstelling te wekken voor het idee van een kanteldriewieler als veilige fiets. Dat idee had ik al sinds ik in 1970 een Engelse bromfiets tegen kwam als kanteldriewieler. Die bromfiets werd geen succes, maar het was voor mij duidelijk dat zo’n soort fiets ongevallen kon voorkomen. Ruim tien jaar geleden hoorde ik bij SWOV dat er gezocht werd naar een veilige fiets voor ouderen. 'Dat moet een kanteldriewieler worden', wist ik meteen. Anderen dachten dat blijkbaar niet, wat betekende dat ik zelf aan de slag ben gegaan: gezocht naar voorbeelden op internet, schetsjes gemaakt, bestaande fietsen uitgeprobeerd en aangepast. Tot ik uiteindelijk een uitvoering overhield die in mijn ogen het beste is en eenvoudig te bouwen. Bij alle proeven die ik deed merkte ik dat het zadel voor ouderen op de verkeerde plek zit en daarmee bijdraagt aan ongevallen bij het op- en afstappen. Dus ook dat moet beter.”
Het eerste exemplaar
“Door de prijs had ik verwacht, of tenminste gehoopt, dat er een kleine serie van de fiets gebouwd zou worden om daarmee demonstraties te geven aan fabrikanten en toekomstige gebruikers. De grote vraag was wie dat moest gaan doen en/of betalen. Gelukkig wilde de provincie Friesland de kosten dragen voor de ontwikkeling en bouw van een produktierijp prototype. Het bleek nog moeilijk om een bedrijf te vinden dat tegen betaling een of meer fietsen wilde bouwen. Ongeveer een jaar na de prijsuitrijking was het zover en werd een eerste exemplaar opgeleverd."
Kantelvierwieler
“Nu zal moeten blijken wat er nodig is om een fabrikant te vinden die de fiets in serie wil bouwen. Wie daar toezicht op gaat houden weet ik niet. Zelf heb ik het gevoel wel klaar te zijn met de kanteldriewieler/veilige fiets voor ouderen. Intussen ben ik bezig met het ontwerp van een kantelvierwieler. Misschien is daar uiteindelijk een veilige scootmobiel van te maken.”
“Als het gaat om de veiligheid van fietsers wordt in de eerste plaats gedacht aan meer ruimte voor de fietser, gedragsverbetering van fietser en automobilist en aan het dragen van een helm. De fiets zelf wordt te makkelijk over het hoofd gezien en het wordt aan het bedrijfsleven overgelaten of de fiets veiliger gemaakt wordt. Dat schiet niet op.”