“Verkeersveiligheid is een grote maatschappelijke opgave en daarom …”, het zouden zo maar de eerste woorden kunnen zijn van de openingsspeech van de nieuwe Minister van Infrastructuur en Waterstaat tijdens het NVVC congres 2022. Hoe krachtig zijn deze woorden nog? Een maatschappelijke opgave betekent dat veel organisaties betrokken worden en we in complexe bestuurlijk politieke processen terechtkomen, al of niet met private partijen.
Ik ben na mijn jaren als consultant bij DHV en na verschillende functies bij TNO onwijs gelukkig in mijn rol als ambassadeur verkeersveiligheid en als ondernemer. NEXTdriver heeft een manier gevonden om een deel van die maatschappelijke opgave bij de kop te pakken. Logistieke ondernemingen betalen ons maandelijks. De waardering is groot. Kortom, we hebben een ‘product-market fit’ en zitten in een boeiende opschalingsfase. Als we weer ‘terug naar een Europese koppositie in verkeersveiligheid’ willen, zoals ik in mijn overwinningsspeech aangaf, moeten oplossingen een betere ‘product-market fit’ krijgen en kunnen opschalen.
De kern van lean startup is het valideren van de meest risicovolle aannames. Een kenmerk van een risicovolle aanname is dat de aanname grote impact heeft op de propositie, de oplossing. Bijvoorbeeld de aanname dat een senior € 15 per maand zou willen betalen voor een seniorvriendelijk navigatiesysteem. Om dat te valideren, voeren we experimenten uit. Dat kan een simpele vragenlijst zijn of het verkrijgen van feedback op een papieren schets van de oplossing. In het Europese CuARdian Angel (CARA) project, met o.a. de Universiteit van Salzburg en KBO-PCOB, hebben we het antwoord op deze vraag gekregen.
In het plan ‘veilige mobiliteit ouderen 2021-2025’ zie ik deze resultaten niet terug. Maatschappelijke organisaties zijn weliswaar wél benaderd, maar geen bedrijven. Is er mét ouderen gesproken, of alleen óver ouderen?
Daarom is de rol van ambassadeur belangrijk. Een rol die ik blijf inzetten om het ondernemerschap te stimuleren, zodat haalbare én schaalbare oplossingen op de markt komen. Zo zorgen we voor een duurzame verbetering van de verkeersveiligheid.
Onze onderneming focust nu op het opschalen van de NEXTdriver service. We leggen oplossingen die we hebben uitgewerkt in het CARA project voor aan studenten en moedigen ze aan een onderneming te starten. Ook ga ik jongelui op hogescholen en universiteiten inspireren om met hun ideeën voor een betere verkeersveiligheid aan de slag te gaan. Laten we hopen dat de overheid ook aanhaakt.