NVVC Inspiratieblog

Een estafetteblog waar verschillende gast-bloggers hun verhaal eindigen met een vraag, oproep of uitnodiging aan de volgende gastblogger. Wat inspireert deze gast-bloggers om te werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid? Wie willen zij tot actie oproepen? Waar moet het gaan gebeuren? En wat zijn onze rollen daarin?
NVVC heeft zijn/haar biografie nog niet ingesteld

Nieuwe kansen voor nog meer verkeersveiligheid!

Nieuwe kansen voor nog meer verkeersveiligheid!

Wat een eer om de laatste blog voorafgaande aan het NVVC te mogen schrijven! Nog een paar dagen te gaan en dan gaat het congres van start. Altijd een bijzonder moment voor het ministerie, omdat we dan bekend maken hoeveel mensen in 2015 in het verkeer zijn omgekomen. Op dat soort momenten realiseren we ons allemaal des te meer dat al deze mensen niet veilig thuis gekomen zijn en merk ik dat iedereen extra gemotiveerd is Nederland nog meer verkeersveilig te maken!

0

Inspireer de jongeren en ontzorg de scholen!

Inspireer de jongeren en ontzorg de scholen!

Vorige week kwam de SWOV er nog mee in de media: 2% van de jongeren rijdt tijdens stapavonden onder invloed van alcohol. Jongeren vertonen op allerlei manieren risicogedrag; dit is geen nieuws (Socrates schreef er 2.500 jaar geleden al over) maar toch krijgt het vaak de aandacht. De onderliggende drivers voor risicogedrag zijn inmiddels wel bij iedereen bekend: de gemiddelde 15-jarige puber vindt het leuk om te experimenteren, is gevoelig voor groepsdruk en ziet nergens gevaar. En dit heeft weer alles te maken met de hersenontwikkeling die plaatsvindt tussen de 12 en 24 jaar.

 

Ik was eerlijk gezegd wel blij met deze onderzoeksresultaten van de SWOV, want er stond ook dat het percentage dat dronken achter het stuur kruipt, in de afgelopen 15 jaar is gedaald. Mag ik zo vrij zijn om aan te nemen dat de hersenevolutie van de Nederlandse jongere de laatste 15 jaar niet veel is veranderd? Dan doen we blijkbaar iets goed!

0

Naar buiten moeten we!

Naar buiten moeten we!

Gezeten in de trein van Amersfoort naar Den Haag schrijf ik dit blog. Terwijl het Hollandse landschap aan mij voorbij trekt, denk ik na over de power en de wilskracht die er bij onze vrijwilligers bestaat om korte metten te maken met onveiligheid in het verkeer. Sinds een jaar ben ik directeur van een echte vrijwilligersorganisatie, waar het woord 'doen' voorop staat. Ik ervaar een enorme bevlogenheid. We zijn met z'n allen steeds meer in staat om ervoor te zorgen dat ons producten- en dienstenaanbod meer focus krijgt dan ooit te voren.

0

Gezamenlijke ambities en uitdagingen

Gezamenlijke ambities en uitdagingen

De Groningse wethouder Paul de Rook heeft mij het spreekwoordelijke stokje overgedragen en mij gevraagd om te vertellen hoe we in de provincie Drenthe inzetten op het thema fiets en verkeersveiligheid. Dat doe ik graag! Groningen is een echte fietsstad en Drenthe een echte fietsregio. We hebben hierin dus gezamenlijke ambities en ook gezamenlijke uitdagingen voor fietsers en veiligheid. 

0

De Slimme Route naar Zernike

De Slimme Route naar Zernike

Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, heeft mij gevraagd hoe ik als wethouder van Groningen zorg voor meer draagvlak voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Ik doe dat aan de hand van een actueel voorbeeld in onze stad: de Slimme Route naar Zernike.

Steden kunnen voor de veiligheid van fietsers blijven investeren in drukke routes waarop veel fietsers en auto's samen rijden. Maar dat blijven vaak lapmiddelen die het echte probleem niet of onvoldoende oplossen. Drukte bij het oversteken, files van fietsen en autos op de aanvoerroutes en lange wachttijden bij de verkeerslichten los je niet zomaar op.

0
Recente reactie op dit bericht
Gast — feiko van der veen
Een uitstekend plan met een voortvarende wethouder. Fietsers verdienen m.i.z. meer voorrang. Een plan waar we ons jaren sterk voor... Lees verder
donderdag 11 februari 2016 09:53
Lees Meer
1730 Hits
1 reactie

Van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid

Van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid

De Fietsersbond is blij dat we door Christophe van der Maat uitgenodigd zijn om onze visie op verkeersveiligheid te geven. De Fietsersbond pleit sinds enkele maanden voor verbreding van de discussie van verkeersveiligheid naar verkeersgezondheid. Het is steeds belangrijker om de gezondheidswinst van actieve mobiliteit (fietsen en wandelen) mee te nemen in de discussie over veiligheid. Die winst is namelijk fors en wordt daarbij maatschappelijk gezien steeds relevanter. De maatschappelijke en economische schade door inactiviteit is ondertussen aanzienlijk groter dan die door verkeersonveiligheid. Daarom moeten we naar een breder perspectief op mobiliteit en veiligheid, waarin ongevallen, milieu en algehele gezondheid een rol spelen.

0
Lees Meer
1048 Hits
0 reacties

Een bericht waar ik niet aan kan en niet aan wil wennen

Een bericht waar ik niet aan kan en niet aan wil wennen

De klok heeft net 12 uur geslagen en terwijl ik met mijn naasten toost op een geweldig nieuw jaar vol gezondheid, geluk en liefde ‘bliept’ mijn telefoon. Eén van onze weginspecteurs meldt dat hij onderweg is naar een ernstig en naar later blijkt een dodelijk ongeval. Een eenzijdig ongeval waarbij de bestuurder vermoedelijk de macht over het stuur heeft verloren, van de weg is geraakt en tegen een boom tot stilstand is gekomen. Een korte mededeling die ik in de afgelopen maanden sinds ik gedeputeerde ben helaas al enkele malen heb ontvangen.

0
Lees Meer
1339 Hits
0 reacties

Een innovatieve blik op verkeersveiligheid

Een innovatieve blik op verkeersveiligheid

"Het mooie aan onze samenwerking in Nederland is dat we met deze blog-reeks van SWOV via de ANWB nu bij het bedrijfsleven belanden; een illustratie hoe goed we elkaar vanuit verschillende invalshoeken weten te vinden als het om een belangrijk thema als verkeersveiligheid gaat."

0

Met beide voeten op de grond

Met beide voeten op de grond

Van de grote hoogte uit het vliegtuig waar Peter in zat, daal ik even af naar de begane grond. Want dat is toch waar het allemaal gebeurt. En om de figuurlijke stap nog groter te maken, neem ik u mee in de wereld van de voetganger. Als fervent wandelaar bedien ik me nogal eens van deze tamelijk basale vorm van transport. Hoewel de verplaatsingssnelheid misschien niet zo groot is, is de beleving meestal heel erg intensief. Je ziet, hoort en ruikt de omgeving. Geweldig!

0
Lees Meer
1028 Hits
0 reacties

'Verkeersslachtoffers op grote hoogte'

'Verkeersslachtoffers op grote hoogte'

Ik schrijf dit blog midden in de nacht op een vliegtuigstoel, onderweg van Brazilië terug naar Nederland. De grote VN-conferentie over verkeersveiligheid in Brasilia – een in de jaren vijftig ontworpen stad – zit erop. Centraal stonden de resultaten van de zogenaamde Decade of Action for Road Safety: een door de Wereldgezondheidsorganisatie geïnitieerd streven om het aantal verkeersdoden van 2010 tot 2020 te halveren.

Het was indrukwekkend. Drieduizend deelnemers, waaronder een slordige 60 ministers van verkeer, die allemaal hetzelfde willen: iets doen aan de meer dan 1,2 miljoen verkeersdoden en de veelvoud daarvan aan verkeersgewonden die elk jaar vallen. U leest het goed: meer dan 1,2 miljoen. Het is bijna niet te bevatten.  Bijna 3.300 mensen per dag, elke dertig seconden wel iemand. Daar word je stil van.

0
Recente reactie op dit bericht
Gast — Jan Westerik, hbo- docent verkeerseducatie, en adviseur educatie bij VVN
Het is echt onvoorstelbaar: mondiaal meer dan 1,2 miljoen verkeersdoden! Dit is andere koek dan die relatief paar vliegtuigen die ... Lees verder
woensdag 09 december 2015 13:58
Lees Meer
1512 Hits
1 reactie

NVVC2016 Inspiratieblog!

 
In aanloop naar het NVVC2016 op 21 april vindt u hier blogs van verschillende gast-bloggers. Elk blog eindigt vervolgens met een vraag, oproep of uitnodiging aan de volgende gastblogger. Wat inspireert deze gast-bloggers om te werken aan het verbeteren van de verkeersveiligheid? Wie willen zij tot actie oproepen? Waar moet het gaan gebeuren? En wat zijn onze rollen daarin?
 
Houdt de site in de gaten voor de eerste editie van de hand van SWOV-directeur Peter van der Knaap!

0

Laatste blogs