Verkeersveiligheidsbeleid maken zonder ongevalscijfers

auto op kade

Waarom deze sessie?

Er zijn (gelukkig) steeds minder ongevallen. Daarnaast is de  ongevallenregistratie sinds 2010 sterk in kwaliteit afgenomen. Zo weten we niet goed waar precies de meeste ernstig verkeersgewonden vallen. Best lastig om dan als beleidsmaker nog een goed verkeersveiligheidsbeleid op te stellen. Maar: je hoeft niet te wachten op ongevallen om te weten waar je kunt ingrijpen! Kom hier kijken welke instrumenten en data je in aanvulling op ongevallen kunt gebruiken om je verkeersveiligheidsbeleid vorm te geven.

Voor wie is deze sessie bedoeld?

Voor beleidsmakers, politici en wegbeheerders op nationaal,  regionaal en lokaal niveau, voor adviseurs bij overheden, politie en adviesbureaus.

Wat gaan we doen?

Verschillende organisaties uit de praktijk (gemeente, provincie, adviesbureau, politie) vertellen kort welke instrumenten en data zij gebruiken om hun verkeersveiligheidsbeleid vorm te geven in aanvulling op ongevalscijfers. Er is ruimte voor jou om je eigen goede idee of ervaring hier in te brengen!

 

Verder zullen we splitsen in drie groepen:

1. Op diverse computers kunnen diverse bestaande instrumenten worden bezichtigd en getest.

2. We bekijken samen een beleidsplan (misschien wel van jouw gemeente of provincie!) op zoek naar mogelijkheden om de verkeersveiligheid te meten aan de hand van gedrag (zoals snelheden, alcohol, klachten et cetera) en infrastructurele kenmerken (kwaliteit van diverse facetten van de infrastructuur).

3. We inventariseren samen welke data er naast ongevallen bij verschillende overheden al beschikbaar zijn om beleid op te baseren. Dat geeft de mogelijkheid om van elkaar te leren, informatie te delen en aanbevelingen (en kansen!) te formuleren voor het verder inwinnen van relevante nieuwe data.

 

Uiteraard is er een centrale terugkoppeling uit de drie groepen, en vragen we de koepelorganisaties mooie initiatieven die in deze sessie geboren worden, op te pakken.

Wie zijn er betrokken?

Charlotte Bax en Letty Aarts, SWOV

Roos Meilink, Noord-Holland/IPO

Mirza Milosevic, Zuid-Holland

Rudy Maes, Politie Zeeland

Dick Zaat, Politie Utrecht

Hans van Mook, Antea Group

Erik de Kievit, Gemeente Amsterdam

Activiteiten vóór 24 april

- Grijp de kans om je eigen goede idee of ervaring om verkeersveiligheidsbeleid te maken zonder ongevallencijfers te delen: zend één powerpointsheet in en houdt een korte presentatie van maximaal 2 minuten.

- Zend je beleidsplan Verkeersveiligheid in, en wellicht bespreken we aan de hand van jouw beleidsplan de mogelijkheden om beleid te maken zonder ongevalscijfers.

Mail je idee of beleidsplan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..