Ken je doelgroep: kies op maat!

  

Waarom deze sessie?

Tijdens de sessie 'Ken je doelgroep: kies op maat!' slaan TeamAlert en ROV Oost de handen ineen om het belang te benadrukken van een doelgroepgerichte aanpak voor het beïnvloeden van verkeersveilig gedrag onder jongeren.

 

Nog lang niet altijd wordt er bij de ontwikkeling van interventies gericht op het beïnvloeden van verkeersgedrag voldoende op maat gewerkt. Op maat wil zeggen: specifiek gericht op de kenmerken van een subdoelgroep én door partners te betrekken die het beste bij deze doelgroep en interventie passen. Om een kwalitatief sterke aanpak op maat te ontwikkelen zijn verschillende elementen van belang. In de sessie "Ken je doelgroep: kies op maat!" worden de deelnemers stap voor stap langs deze elementen geleidt.

 

In deze sessie staat specifiek de doelgroep jongeren centraal. Alleen al binnen deze brede doelgroep bestaan vele subdoelgroepen door differentiatie in onder andere leeftijd, sociale context en opleidingsniveau. Uitgangspunt hierbij is het leren begrijpen van deze subdoelgroepen: om te ontdekken waar aangrijppunten voor verandering liggen, moet men gedrag en de achtergrondkenmerken die tot dit gedrag leiden immers kunnen doorgronden. Ook het betrekken van de juiste partijen, het formuleren van leerdoelen, het aansluiten op bestaande onderwijsdoelen en het evalueren van het proces achteraf zijn echter van belang bij het ontwikkelen van een doelgroepgerichte aanpak. Onder meer deze elementen zullen aan bod komen en vanuit theoretisch en praktisch (uitvoerend en beleidsmatig) vertrekpunt worden belicht.

Voor wie is deze sessie bedoeld?

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in (het ontwikkelen van een aanpak voor) de doelgroep jongeren (grofweg 12-24 jaar). Dit kunnen bijvoorbeeld zijn: beleidsmedewerkers en adviseurs verkeersveiligheid, maar ook mensen uit het onderwijs.

Wat gaan we doen?

De eerste helft van de sessie wordt het thema vanuit theoretisch en praktisch oogpunt benaderd. Aan de hand van een presentatie worden verschillende bouwstenen voor het ontwikkelen van een doelgroepgerichte aanpak besproken.

 

De ontwikkeling van het verkeerseducatie programma 'Traffic Matters' voor het ROVO in 2013 zal daarbij centraal staan en als voorbeeldcasus dienen. Dit programma is door verschillende partijen gezamenlijk ontwikkeld voor de doelgroep mbo-studenten. Dit heeft geresulteerd in een 10 weken durend educatief programma waarbinnen mbo-studenten aan de slag gaan met verkeersveiligheid. Betrokken partijen zijn het ROVO, Trials, RoadSense en TeamAlert.

 

De sessie zal worden afgesloten met een interactief onderdeel. Heeft u ook een mening over jongeren en (het ontwikkelen van) een doelgroepgerichte aanpak? We nodigen u van harte uit om u in te schrijven voor onze sessie en mee te doen aan ons Kruispunt-debat! Nog geen duidelijke mening gevormd maar wel interesse in dit thema? Alleen luisteren kan natuurlijk ook!

 

 

 

               

 

 

Wie zijn er betrokken?

ROV Oost: Marco Wigbers (verkeersveiligheidsadviseur)

Stichting TeamAlert: Willemijn Noordman (gedragswetenschapper)

 

Activiteiten vóór 24 april

Heeft u nu al vragen over de doelgroep jongeren of (het opzetten van) een aanpak voor verkeerseducatie of –voorlichting gericht op een specifieke subdoelgroep binnen deze doelgroep? Mail uw vragen alvast vooraf (naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.). Wij zorgen er voor dat er op 24 april binnen onze sessie aandacht wordt besteed aan uw specifieke vraag!