Rijhulpsystemen: noodzaak of niet?

2009-03-18 ACC-Covergrafik v04 4000x3000

Security Systems Bosch 2

Waarom deze sessie?

Meer en meer mensen brengen steeds meer tijd door in hun auto. Het verkeersvolume neemt toe en dus ook de kans op ongevallen.

Rijhulpsystemen kunnen helpen om ongevallen te voorkomen. Ongeveer 90 procent van de ongevallen is het gevolg van menselijke fouten. Een bestuurder merkt vaak het gevaar niet op of schat situaties verkeerd in, waardoor hij of zij te langzaam of verkeerd reageert.

Rijhulpsystemen kunnen er mee voor zorgen dat alle weggebruikers zich veilig door het verkeer kunnen bewegen. Systemen die het zicht in het algemeen (parkeerassistent) of bij schemerdonker of 's nachts (nachtzichtsysteem of adaptief rijlicht) verbeteren, rijstrookassistentie, uitwijkassistentie, cruise control en automatische noodremsystemen verhogen het comfort en helpen de bestuurder doeltreffend te reageren in gevaarlijke situaties.

Tijdens deze sessie willen wij aftoetsen of en hoe goed de Nederlander de rijhulpsystemen kent.

Voor wie is deze sessie bedoeld?

Voor iedereen die om verkeersveiligheid geeft:

- verkeersveiligheidsorganisaties

- autofabrikanten

- automobilisten(verenigingen)

- leasebedrijven

- overheden

rijscholen en - instructeurs

Wat gaan we doen?

We willen samen een open debat voeren:

- Dragen rijhulpsystemen werkelijk bij tot een veiliger verkeer?

- Beïnvloeden rijhulpsystemen het rijgedrag?

- Moeten rijhulpsystemen actiever gepromoot worden? (En door wie?)

- Moeten zij verplicht worden of niet?

- ....

Alexander Vancolen, Marketing & Project Specialist Bosch Automotive Technology Benelux, geeft een korte introductie over de bestaande en toekomstige rijhulpen en de EU-wetgeving hieromtrent.

 

Jelle Heidstra, Uitgever bij Mobility Media, leidt daarna het debat in. Hij zal de deelnemers triggeren met een aantal interessante stellingen.


En daarna is het aan u. We horen graag uw mening.

Wie zijn er betrokken?

Bosch heeft een jarenlange ervaring op vlak van de ontwikkeling en productie van veiligheids- en comfortsystemen in auto's. In 1978 introduceerde Bosch het antiblokkeersysteem ABS en in 1995 het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP®. Dat systeem, dat sinds dit jaar verplicht is op alle nieuwe voertuigen in de EU, vormt de basis voor vele moderne rijhulpfuncties omdat het de auto actief kan afremmen.

 

Mobility Media is uitgever van de vakbladen Automotive en Fleetmotive. Ook de grootste banensite van de autosector, Jobmotive, is onderdeel van de uitgeverij.

Activiteiten vóór 24 april

Neem een kijkje op onze videoportaal en Youtube-channel voor een overzicht van de meest recente rijveiligheidssystemen.

Of bekijk de resultaten van een recente studie uit België.