Compass4D: pilot coöperatieve verkeerssystemen tbv verkeersveiligheid

Waarom deze sessie?

Deze sessie is gebaseerd op het Europese pilotproject Compass4D waarvan Helmond-Eindhoven 1 van de 7 pilot sites is. Compass4D gaat coöperatieve verkeerssystemen (slimme technieken waarbij auto's met de infrastructuur naast de weg communiceren) in de praktijk testen, om aan te tonen dat de verkeersveiligheid hiermee verbetert. Ook het efficiënt omgaan met energie en verkeersopstoppingen door wegtransport verminderen zijn belangrijk thema's. Concrete toepassingen zijn 'road hazard warning' als een bestuurder een gevaarlijke situatie tegemoet rijdt, bijvoorbeeld filevorming bij gevaarlijke situaties. Een tweede is 'roodlichtovertreding' waarbij bestuurders worden gewaarschuwd wanneer ze zelf door rood dreigen te rijden of een voorrangssituatie over het hoofd zien, of wanneer een ander voertuig bijvoorbeeld een hulpdienst door rood rijdt.

Voor wie is deze sessie bedoeld?

De insteek van de sessie is bijzonder omdat deze is opgezet door en voor zowel bedrijfsleven, onderzoek en overheid. Dit is tevens een goede afspiegeling van de stakeholders die zijn betrokken bij cooperatieve mobiliteit. 

Wat gaan we doen?

Korte presentaties vanuit verschillende invalshoeken (bedrijfsleven, onderzoek, overheid) gevolgd door interactieve discussie om eisen en wensen van betrokkenen en belanghebbende in kaart te brengen.

Wie zijn er betrokken?

Het sprekerspanel zal bestaan uit: 

- Gert Blom, Gemeente Helmond

- Eric Koenders, Imtech Traffic & Infra

- Frank Ophelders, TNO

- Wim Vossebelt, V-Tron

Activiteiten vóór 24 april

Op 4 april zal plaatsvinden in Helmond: 'Compass4D Workshop: the real deployment of ITS services'. Voor meer informatie zie de projectwebsite: http://www.compass4d.eu/